Program "Samorządy mają głos" 2018

ZEBRALIŚMY KOMPLET PUNKTÓW ZA PROGRAM
Od początku września do 19 października2018r. realizowaliśmy zadania z programu "Samorządy mają głos" na poziomie podstawowym i zaawansowanym.  Zadań było wiele, ale udało się! Relacje na platformie Centrum Edukacji Obywatelskiej przygotowywali i zamieszczali: Oskar Załęski i Krystian Piórkowski. Zdaliśmy już sprawozdanie na zakończenie programu.


AKCJA PROWYBORCZA przed 21 października

Zorganizowaliśmy akcję zachęcającą dorosłych do świadomego głosowania w wyborach samorządowych 21 października. Uczniowie zapoznali się z treścią broszury i przygotowali plakaty z hasłami. Plakaty rozwiesili w sklepach i na przystankach naszego obwody szkolnego w poszczególnych miejscowościach.








LEKCJE NA PODSTAWIE SCENARIUSZY 
O WYBORACH SAMORZĄDOWYCH 21 października 2018
Lekcja nr 1 w klasie 6

O kompetencjach i zadaniach samorządu lokalnego,                                           

czyli lekcja w klasie 6 o tym, jak wybierane są samorządy terytorialne i jakie są ich zadania.
Próbowaliśmy sami odpowiedzieć, czym zajmują się w Polsce władze centralne, czym lokalne, a które sprawy a które są sprawami osobistymi obywateli, prywatnych firm, itp. Zadanie nie było łatwe, ale korzystaliśmy z pomocy Internetu. Przypomnieliśmy sobie, że kadencja niektórych instytucji upływa w tym roku i dlatego 21 października dorośli będą wybierać nowe władze samorządowe. Ciekawe były wnioski, kiedy na kserówce musieliśmy zaznaczyć  usługi publiczne samorządu gminnego, z których sami korzystaliśmy.



Lekcja nr 2 w klasie 8

Lekcja na temat, czy warto głosować


Na zajęciach  16 października rozmawialiśmy, jak ważny w demokracji jest udział w głosowaniu i czym skutkuje nieobecność części wyborców podczas wyborów, prezentowaliśmy własne stanowisko w tej sprawie. Ważnym pojęciem, które nie wszyscy rozumieli tak do końca to „frekwencja wyborcza”. Porównywaliśmy ją tle innych państw, a także jaki wpływ na frekwencję ma wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania, od częstości praktyk religijnych, poziomu czytelnictwa. Poszukiwaliśmy argumentów za i przeciw udziałowi w wyborach.






Lekcja nr 3 w klasie 6
Lekcja o świadomym wyborze

Lekcja o tym, jak ważny jest udział w wyborach
15 października mieliśmy lekcję na temat świadomego głosowania w wyborach, a przedtem głębokie zastanowienie się nad kampanią i programem wyborczym kandydatów i jakimi kryteriami się kierować. Oglądaliśmy na tablicy multimedialnej spoty oraz plakaty wyborcze kandydatów i kandydatek z wyborów samorządowych, które odbyły się w 2014 r. Rozmawialiśmy o tym, co zwróciło naszą  uwagę, co jest informacją, a co opinią, jakie elementy się powtarzają, które obietnice są możliwe do realizacji, czy zagłosowalibyśmy na tego kandydata/kandydatkę, a jeśli tak, to na kogo i dlaczego. W grupach przygotowywaliśmy rozmowę kwalifikacyjną. Zrozumieliśmy, że kampania wyborcza jest taką rozmową.



 Lekcja nr 4 w klasie 6


Czy udział w wyborach powinien być obowiązkowy?

Lekcja w klasie 6 przed wyborami samorządowymi o obowiązkowym głosowaniu
Poznaliśmy argumenty za i przeciw obowiązkowi głosowania w wyborach powszechnych, prezentowaliśmy własne poglądy na ten temat i przedyskutowaliśmy je szanując zarazem swoje poglądy i zachowując kulturę. Na wstępie jednak przypomnieliśmy sobie, na jakich zasadach przebiegają w Polsce wybory. Dowiedzieliśmy się, w których państwach obowiązują wybory przymusowe i co grozi za nie przestrzeganie tego obowiązku.






  ZESPÓŁ DO OBSŁUGI PROGRAMU
Nasz zespół, który obsługuje program do 21 października 2018r.:
Oskar Załęski z klasy 6 i Krystian Piórkowski z klasy 8. 

ZAJĘCIA O ŚWIADOMYM GŁOSOWANIU

Przed wyborami do władz samorządu uczniowskiego każdy uczeń powinien być świadomy na czym to wydarzenie polega, jak powinno przebiegać, jakie są zasady pisania programu wyborczego, prowadzenia kampanii wyborczej, cechy dobrego kandydata, czym jest ordynacja wyborcza do samorządu uczniowskiego, jak wybrać właściwego kandydata. Takie zajęcia odbyły się w klasie 6 i 8 w ramach programu „Samorządy mają głos”. Za przeprowadzenie tych zajęć (2 godziny) mamy kolejne punkty w programie.










ORGANIZATOR PROGRAMU Organizatorem Programu jest Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej z siedzibą w Warszawie

ZASADY PROGRAMU 
W ramach Programu Zespół zgłoszony przez szkołę realizuje projekt polegający na przeprowadzeniu: DNIA WYBORÓW DO WŁADZ SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH, które mają mieć charakter demokratyczny według zasad opisanych w publikacji "Wybory do władz samorządu uczniowskiego. Poradnik praktyczny" w dniu 28 września 2018 roku.
Relacja z wyborów – podanie wyników wyborów powinno nastąpić do dnia 16.10.2018. Tylko zespoły, które umieszczą na platformie wyniki do tego dnia otrzymają zaświadczenia za udział w akcji.

Po przeprowadzeniu wyborów zespół szkolny jest zobowiązany do opublikowania relacji z wyborów (za pośrednictwem zakładki „Dodaj wyniki” na platformie https://wybory.ceo.org.pl/.

Po zrealizowaniu Projektu i zakończeniu Programu Opiekunowie otrzymują zaświadczenia imienne, Zespoły - dyplomy grupowe. Na prośbę Opiekuna Organizator może wysłać indywidualne zaświadczenia dla uczniów/uczennic – członków Zespołu - in blanco. Uczestnik  otrzymuje pisemne potwierdzenie o zakończeniu realizacji Projektu przez Zespół.

 

W tej edycji zabawa – gra w wybory. Zbieramy punkty, planujemy i przygotujemy najbarwniejsze wybory w historii naszej szkoły! 

 

Do otrzymania dyplomu za udział w akcji konieczne jest zdobycie min. 5 punktów z poziomu podstawowego. Szkoły, które zdobędą komplet punktów otrzymają specjalne złote dyplomy.  

 

Projekt finansowany ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.


 


 
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz