ZEBRALIŚMY KOMPLET PUNKTÓW ZA PROGRAM
Od początku września do 19 października2018r. realizowaliśmy zadania z programu "Samorządy mają głos" na poziomie podstawowym i zaawansowanym. Zadań było wiele, ale udało się! Relacje na platformie Centrum Edukacji Obywatelskiej przygotowywali i zamieszczali: Oskar Załęski i Krystian Piórkowski. Zdaliśmy już sprawozdanie na zakończenie programu.
AKCJA PROWYBORCZA przed 21 października
Zorganizowaliśmy akcję zachęcającą dorosłych do świadomego głosowania w wyborach samorządowych 21 października. Uczniowie zapoznali się z treścią broszury i przygotowali plakaty z hasłami. Plakaty rozwiesili w sklepach i na przystankach naszego obwody szkolnego w poszczególnych miejscowościach.
LEKCJE NA PODSTAWIE SCENARIUSZY
O WYBORACH SAMORZĄDOWYCH 21 października 2018
Lekcja nr 1 w klasie 6
Lekcja nr 2 w klasie 8
ZESPÓŁ DO OBSŁUGI PROGRAMU
ZAJĘCIA O ŚWIADOMYM GŁOSOWANIU
Od początku września do 19 października2018r. realizowaliśmy zadania z programu "Samorządy mają głos" na poziomie podstawowym i zaawansowanym. Zadań było wiele, ale udało się! Relacje na platformie Centrum Edukacji Obywatelskiej przygotowywali i zamieszczali: Oskar Załęski i Krystian Piórkowski. Zdaliśmy już sprawozdanie na zakończenie programu.
AKCJA PROWYBORCZA przed 21 października
Zorganizowaliśmy akcję zachęcającą dorosłych do świadomego głosowania w wyborach samorządowych 21 października. Uczniowie zapoznali się z treścią broszury i przygotowali plakaty z hasłami. Plakaty rozwiesili w sklepach i na przystankach naszego obwody szkolnego w poszczególnych miejscowościach.
LEKCJE NA PODSTAWIE SCENARIUSZY
O WYBORACH SAMORZĄDOWYCH 21 października 2018
Lekcja nr 1 w klasie 6
O kompetencjach i
zadaniach samorządu lokalnego,
czyli lekcja w klasie 6 o tym, jak
wybierane są samorządy terytorialne i jakie są ich zadania.
Próbowaliśmy sami odpowiedzieć, czym
zajmują się w Polsce władze centralne, czym lokalne, a które sprawy a które są sprawami
osobistymi obywateli, prywatnych firm, itp. Zadanie nie było łatwe, ale
korzystaliśmy z pomocy Internetu. Przypomnieliśmy sobie, że kadencja niektórych
instytucji upływa w tym roku i dlatego 21 października dorośli będą wybierać
nowe władze samorządowe. Ciekawe były wnioski, kiedy na kserówce musieliśmy
zaznaczyć usługi publiczne samorządu
gminnego, z których sami korzystaliśmy.
Lekcja na temat, czy warto głosować
Na zajęciach 16
października rozmawialiśmy, jak ważny w demokracji jest udział w głosowaniu i
czym skutkuje nieobecność części wyborców podczas wyborów, prezentowaliśmy
własne stanowisko w tej sprawie. Ważnym pojęciem, które nie wszyscy rozumieli
tak do końca to „frekwencja wyborcza”. Porównywaliśmy ją tle innych państw, a
także jaki wpływ na frekwencję ma wiek, płeć, wykształcenie, miejsce
zamieszkania, od częstości praktyk religijnych, poziomu czytelnictwa.
Poszukiwaliśmy argumentów za i przeciw udziałowi w wyborach.
Lekcja nr 3 w klasie 6
Lekcja o świadomym wyborze
Lekcja o tym, jak ważny jest udział w wyborach
15 października mieliśmy lekcję na temat świadomego
głosowania w wyborach, a przedtem głębokie zastanowienie się nad kampanią i
programem wyborczym kandydatów i jakimi kryteriami się kierować. Oglądaliśmy na
tablicy multimedialnej spoty oraz plakaty wyborcze kandydatów i kandydatek z
wyborów samorządowych, które odbyły się w 2014 r. Rozmawialiśmy o tym, co
zwróciło naszą uwagę, co jest
informacją, a co opinią, jakie elementy się powtarzają, które obietnice są
możliwe do realizacji, czy zagłosowalibyśmy na tego kandydata/kandydatkę, a
jeśli tak, to na kogo i dlaczego. W grupach przygotowywaliśmy rozmowę
kwalifikacyjną. Zrozumieliśmy, że kampania wyborcza jest taką rozmową.
Lekcja nr 4 w klasie 6
Czy udział w wyborach powinien być obowiązkowy?
Lekcja w klasie 6 przed wyborami samorządowymi o
obowiązkowym głosowaniu
Poznaliśmy argumenty za i przeciw obowiązkowi głosowania w
wyborach powszechnych, prezentowaliśmy własne poglądy na ten temat i przedyskutowaliśmy
je szanując zarazem swoje poglądy i zachowując kulturę. Na wstępie jednak
przypomnieliśmy sobie, na jakich zasadach przebiegają w Polsce wybory.
Dowiedzieliśmy się, w których państwach obowiązują wybory przymusowe i co grozi
za nie przestrzeganie tego obowiązku.
Nasz zespół, który obsługuje program do 21 października 2018r.:
Oskar Załęski z klasy 6 i Krystian Piórkowski z klasy 8.
ZAJĘCIA O ŚWIADOMYM GŁOSOWANIU
Przed wyborami do władz samorządu uczniowskiego każdy uczeń
powinien być świadomy na czym to wydarzenie polega, jak powinno przebiegać,
jakie są zasady pisania programu wyborczego, prowadzenia kampanii wyborczej,
cechy dobrego kandydata, czym jest ordynacja wyborcza do samorządu
uczniowskiego, jak wybrać właściwego kandydata. Takie zajęcia odbyły się w
klasie 6 i 8 w ramach programu „Samorządy mają głos”. Za przeprowadzenie tych zajęć (2 godziny) mamy kolejne punkty w programie.
ORGANIZATOR PROGRAMU Organizatorem Programu jest Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej z siedzibą w Warszawie
ZASADY PROGRAMU
W ramach
Programu Zespół zgłoszony przez szkołę realizuje projekt
polegający na przeprowadzeniu: DNIA WYBORÓW DO WŁADZ SAMORZĄDÓW
UCZNIOWSKICH, które mają mieć charakter demokratyczny według zasad opisanych w publikacji "Wybory do
władz samorządu uczniowskiego. Poradnik praktyczny" w dniu 28 września
2018 roku.
Relacja z
wyborów – podanie wyników wyborów powinno nastąpić do dnia 16.10.2018. Tylko zespoły, które umieszczą na platformie
wyniki do tego dnia otrzymają zaświadczenia za udział w akcji.
Po przeprowadzeniu wyborów zespół
szkolny jest zobowiązany do opublikowania relacji z wyborów (za pośrednictwem
zakładki „Dodaj wyniki” na platformie https://wybory.ceo.org.pl/.
Po
zrealizowaniu Projektu i zakończeniu Programu Opiekunowie otrzymują
zaświadczenia imienne, Zespoły - dyplomy grupowe. Na prośbę Opiekuna
Organizator może wysłać indywidualne zaświadczenia dla uczniów/uczennic –
członków Zespołu - in blanco. Uczestnik otrzymuje pisemne potwierdzenie o
zakończeniu realizacji Projektu przez Zespół.
W tej edycji zabawa – gra w wybory. Zbieramy punkty, planujemy i przygotujemy najbarwniejsze wybory w historii naszej szkoły!
Do otrzymania dyplomu za udział w akcji konieczne jest zdobycie min. 5 punktów z poziomu podstawowego. Szkoły, które zdobędą komplet punktów otrzymają specjalne złote dyplomy.
Projekt finansowany ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz