WYZWANIE NR 3 - luty 2019
WYZWANIE NR 2 - styczeń 2019
WYZWANIE NR 1 - listopad 2018
ROZPOCZYNAMY REALIZACJĘ PROGRAMU,
Z obszaru „Komunikacja i media” zarząd
wybrał do realizacji „Wprowadzamy stały sposób komunikacji na linii władze SU –
uczniowie oraz uczniowie – władze SU”. Członkowie zarządu zaplanowali sposoby jego
realizacji: 1.konkurs na nazwę dla szkolnej poczty, 2.wykonanie skrzynki
pocztowej, 3.stworzenie regulaminu poczty, 4.rozpowszechnianie ogłoszeń dla
samorządu w trakcie realizacji wyzwania i zbieranie relacji fotograficznej
działań.
WYZWANIE NR 2 - styczeń 2019
Obszar: Uczenie się i nauczanie
Organizujemy dyskusje klasowe lub szkolne o tym, co nas
motywuje do nauki.
Wnioski przedstawiamy nauczycielom
i wypracowujemy konkretne
propozycje do wprowadzenia w życie
WYZWANIE NR 1 - listopad 2018
Samodzielnie
organizujemy działanie z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości
Wykorzystaliśmy pomysły zamieszczone na stronie niepodlegla.ceo.org.pl
Uczniowie
klasy 4 na długiej przerwie przez 6 dni głośno czytali książkę Kazimierza
Szymeczko pt. „A to historia! Opowiadania z dziejów Polski” w ramach wydarzenia
„Przerwa z polską historią dla młodszych kolegów” W książce tej Historynek,
Wierszynek i Militarek lubią się sprzeczać. Ich kłótnie dotyczą wiele faktów z
historii Polski od pradziejów po współczesność. Maja, Amelia i Oliwia czytały
m.in. o powstaniu państwa polskiego, chrzcie w Polsce, pierwszym królu,
średniowiecznym jarmarku.
Natomiast
klasy starsze przygotowywały prace plastyczne „Historia Polski w komiksie”.
Były tam m.in.
powstania, rozbiory Polski, obrazy z dziejów II wojny światowej (atak na
Westerplatte, obrona Warszawy, powstanie warszawskie). Uczniowie poszczególnych
klas sami wybierali dzieje Polski, które chcieliby przedstawić. Kierowali się
tutaj zdobytą wiedzą, np. podczas lekcji historii oraz tekstami książki Kazimierza
Szymeczki. Klasa 8 bardzo chętnie malowała II wojnę światową, klasa 6 -
powstanie kościuszkowskie i styczniowe.
W realizację zadania zaangażowani byli członkowie Koła Miłośników
Książek, działającego przy szkolnej bibliotece. To oni ogłaszali młodszym o
codziennej akcji czytania i sami przygotowywali się do tego. Wybierali teksty,
dzielili się nimi, wyznaczali dyżury w czytaniu, przygotowywali się do czytania
głośnego w domu, by zrobić to ciekawie i zachęcić młodszych do uważnego
słuchania.
Najtrudniejszy był wybór pomysłu na szybkie działanie. W naszej małej
szkółce dużo się wtedy działo. Były też inne projekty, do których szkoła się
zadeklarowała z udziałem, np.: realizowaliśmy wtedy program
"Niepodległa" bogaty w różne działania (wspólne śpiewanie, konkursy,
gra terenowa itp.), spotkanie ze świadkiem wydarzeń z II wojny światowej w
ramach innowacji pedagogicznej i byliśmy już przez to zapracowani.
Prześledziliśmy uważnie pomysły ze strony niepodlegla.ceo.org.pl, by wybrać
coś, co nie pokryje się z tym, co się działo w szkole, a zarazem było możliwe do
realizacji. Spodobał nam się festiwal czytelniczy, ale zaplanowaliśmy własną
wersję tego wydarzenia. Chcieliśmy upamiętnić wydarzenie na papierze a
najciekawszą formą wydawały się komiksy.
Naszym sukcesem był pomysł na działanie i podział pracy między grupy wiekowe kolegów z
samorządu.
ROZPOCZYNAMY REALIZACJĘ PROGRAMU,
czyli 5 wyzwań z 5 obszarów
SZKOLENIE W WARSZAWIE
dla opiekunów i członków samorządu uczniowskiego
5 października 2018r. nasza szkoła uczestniczyła w obowiązkowym szkoleniu z programu pt. "Szkoła demokracji", w trakcie którego mogliśmy się zapoznać z jego treścią, poznać uczestników z innych części Polski, wymienić się doświadczeniami. Działalność samorządów uczniowskich wzbudzała niejednokrotnie podziw.
CELE PROGRAMU
- Celem programu jest zwiększenie aktywności
społecznej uczniów i uczennic oraz umocnienie mechanizmów
demokratycznych w życiu szkoły.
- Cele programu wypełniane są poprzez szkolenie wprowadzające dla szkół, działania zespołów szkolnych mających na celu realizację określonych przez organizatorów wyzwań oraz poprzez materiały online i konsultacje wspierające szkoły w wypełnianiu kryteriów.
- Do 30 listopada 2018 r. – termin umieszczenia relacji z pierwszego, wybranego wyzwania
- Do 14 stycznia 2019 r. – termin umieszczenia relacji z min. dwóch wybranych wyzwań
- Do 28 lutego 2019 r. - termin umieszczenia relacji z min. trzech wybranych wyzwań
- Do 30 marca 2019 r. - termin umieszczenia relacji z min. czterech wybranych wyzwań
- Do 30 kwietnia 2019 r. - termin umieszczenia relacji z min. pięciu wyzwań (po jednym z każdego obszaru)
- Do 12 maja 2019 r. – ostateczna informacja do szkół o przyznaniu lub nieprzyznaniu certyfkatu
- Do 30 maja 2019 r. – wysyłka certyfikatów „Szkoła Demokracji” edycji 2018/19 do szkół
REALIZACJA PROGRAMU
1. Nauczyciele i uczniowie szkoły zgłoszonej do
programu prowadzą swoje działania zgodnie z postanowieniami niniejszego
regulaminu.
2 Zespoły szkolne zgłoszone do programu zobowiązują się do:
- udziału w szkoleniu wprowadzającym min. 1 osoby ze szkoły,
- zaplanowania i wprowadzenia w życie działań
mających na celu realizację wyzwań opisanych w 7 obszarach certyfikatu
„Szkoła Demokracji”,
- publikowania na bieżąco relacji z realizacji
wyzwań, zgodnie z harmonogram,
- komunikowania wszelkich problemów pojawiających
się w trakcie realizacji programu oraz woli zakończenia udziału w
programie przed czasem.
PRZYZNANIE CERTYFIKATU
1. Certyfikat "Szkoła Demokracji" otrzymuje szkoła, która:
a) w trakcie programu będzie stosować zapisy regulaminu;
b) do 30 kwietnia 2018 roku doda relacje z realizacji 7 wyzwań z różnych obszarów na platformę www.szkolademokracji.ceo.org.pl;
c) wszystkie relacje zostaną zatwierdzone przez koordynatorów
2. Certyfikat jest przyznawany na dwa lata.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz