Szkoła Demokracji 2018

WYZWANIE NR 3 - luty 2019

Z obszaru „Komunikacja i media” zarząd wybrał do realizacji „Wprowadzamy stały sposób komunikacji na linii władze SU – uczniowie oraz uczniowie – władze SU”. Członkowie zarządu zaplanowali sposoby jego realizacji: 1.konkurs na nazwę dla szkolnej poczty, 2.wykonanie skrzynki pocztowej, 3.stworzenie regulaminu poczty, 4.rozpowszechnianie ogłoszeń dla samorządu w trakcie realizacji wyzwania i zbieranie relacji fotograficznej działań.





 

WYZWANIE NR 2 - styczeń 2019

Obszar: Uczenie się i nauczanie 


        Organizujemy dyskusje klasowe lub szkolne o tym, co nas motywuje do nauki. 
                                          Wnioski przedstawiamy nauczycielom 
                     i wypracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie





 
 WYZWANIE NR 1 - listopad 2018


Samodzielnie organizujemy działanie z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości

Wykorzystaliśmy pomysły zamieszczone na stronie niepodlegla.ceo.org.pl

Uczniowie klasy 4 na długiej przerwie przez 6 dni głośno czytali książkę Kazimierza  Szymeczko pt. „A to historia! Opowiadania z dziejów Polski” w ramach wydarzenia „Przerwa z polską historią dla młodszych kolegów” W książce tej Historynek, Wierszynek i Militarek lubią się sprzeczać. Ich kłótnie dotyczą wiele faktów z historii Polski od pradziejów po współczesność. Maja, Amelia i Oliwia czytały m.in. o powstaniu państwa polskiego, chrzcie w Polsce, pierwszym królu, średniowiecznym jarmarku.

Natomiast klasy starsze przygotowywały prace plastyczne „Historia Polski w komiksie”. Były tam m.in. powstania, rozbiory Polski, obrazy z dziejów II wojny światowej (atak na Westerplatte, obrona Warszawy, powstanie warszawskie). Uczniowie poszczególnych klas sami wybierali dzieje Polski, które chcieliby przedstawić. Kierowali się tutaj zdobytą wiedzą, np. podczas lekcji historii oraz tekstami książki Kazimierza Szymeczki. Klasa 8 bardzo chętnie malowała II wojnę światową, klasa 6 - powstanie kościuszkowskie i styczniowe.
W realizację zadania zaangażowani byli członkowie Koła Miłośników Książek, działającego przy szkolnej bibliotece. To oni ogłaszali młodszym o codziennej akcji czytania i sami przygotowywali się do tego. Wybierali teksty, dzielili się nimi, wyznaczali dyżury w czytaniu, przygotowywali się do czytania głośnego w domu, by zrobić to ciekawie i zachęcić młodszych do uważnego słuchania.
Najtrudniejszy był wybór pomysłu na szybkie działanie. W naszej małej szkółce dużo się wtedy działo. Były też inne projekty, do których szkoła się zadeklarowała z udziałem, np.: realizowaliśmy wtedy program "Niepodległa" bogaty w różne działania (wspólne śpiewanie, konkursy, gra terenowa itp.), spotkanie ze świadkiem wydarzeń z II wojny światowej w ramach innowacji pedagogicznej i byliśmy już przez to zapracowani. Prześledziliśmy uważnie pomysły ze strony niepodlegla.ceo.org.pl, by wybrać coś, co nie pokryje się z tym, co się działo w szkole, a zarazem było możliwe do realizacji. Spodobał nam się festiwal czytelniczy, ale zaplanowaliśmy własną wersję tego wydarzenia. Chcieliśmy upamiętnić wydarzenie na papierze a najciekawszą formą wydawały się komiksy.
Naszym sukcesem był pomysł na działanie i podział pracy między grupy wiekowe kolegów z samorządu.














ROZPOCZYNAMY REALIZACJĘ PROGRAMU, 
czyli 5 wyzwań z 5 obszarów




SZKOLENIE W WARSZAWIE 
dla opiekunów i członków samorządu uczniowskiego

5 października 2018r. nasza szkoła uczestniczyła w obowiązkowym szkoleniu z programu pt. "Szkoła demokracji", w trakcie którego mogliśmy się zapoznać z jego treścią, poznać uczestników z innych części Polski, wymienić się doświadczeniami. Działalność samorządów uczniowskich wzbudzała niejednokrotnie podziw.







CELE PROGRAMU
  1. Celem programu jest zwiększenie aktywności społecznej uczniów i uczennic oraz umocnienie mechanizmów demokratycznych w życiu szkoły.
     
  2. Cele programu wypełniane są poprzez szkolenie wprowadzające dla szkół, działania zespołów szkolnych mających na celu realizację określonych przez organizatorów wyzwań oraz poprzez materiały online i konsultacje wspierające szkoły w wypełnianiu kryteriów.
 TERMINARZ Szkoła Demokracji 

  • Do 30 listopada 2018 r. – termin umieszczenia relacji z pierwszego, wybranego wyzwania
  • Do 14 stycznia 2019 r. – termin umieszczenia relacji z min. dwóch wybranych wyzwań
  • Do 28 lutego 2019 r. - termin umieszczenia relacji z min. trzech wybranych wyzwań
  • Do 30 marca 2019 r. -  termin umieszczenia relacji z min.  czterech wybranych wyzwań
  • Do 30 kwietnia 2019 r. - termin umieszczenia relacji z min. pięciu wyzwań (po jednym z każdego obszaru)
  • Do 12 maja 2019 r. – ostateczna informacja do szkół o przyznaniu lub nieprzyznaniu certyfkatu
  • Do 30 maja 2019 r. – wysyłka certyfikatów „Szkoła Demokracji” edycji 2018/19 do szkół 

REALIZACJA PROGRAMU

1.     Nauczyciele i uczniowie szkoły zgłoszonej do programu prowadzą swoje działania zgodnie z postanowieniami niniejszego regulaminu.
2     Zespoły szkolne zgłoszone do programu zobowiązują się do:
- udziału w szkoleniu wprowadzającym min. 1 osoby ze szkoły,
- zaplanowania i wprowadzenia w życie działań mających na celu realizację wyzwań opisanych w 7 obszarach certyfikatu „Szkoła Demokracji”,
- publikowania na bieżąco relacji z realizacji wyzwań, zgodnie z harmonogram,
- komunikowania wszelkich problemów pojawiających się w trakcie realizacji programu oraz woli zakończenia udziału w programie przed czasem.

PRZYZNANIE CERTYFIKATU 

1. Certyfikat "Szkoła Demokracji" otrzymuje szkoła, która: 
a) w trakcie programu będzie stosować zapisy regulaminu;
b) do 30 kwietnia 2018 roku doda relacje z realizacji 7 wyzwań z różnych obszarów na platformę www.szkolademokracji.ceo.org.pl;
c) wszystkie relacje zostaną zatwierdzone przez koordynatorów
2. Certyfikat jest przyznawany na dwa lata.


 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz